Aktualności BM

2017.12.14

Informacja o istotnych zmianach w związku wejściem w życie regulacji MiFID II i PRIIP

Informacja o istotnych zmianach związanych ze świadczeniem usług przez Dom Maklerski w związku wejściem w życie regulacji MiFID II  i PRIIP

Poniżej przedstawione zostały  istotne zmiany wynikające z konieczności dostosowania do wymogów regulacji MiFID II (w tym dyrektywy 2014/65/UE i aktów wykonawczych) oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 26 listopada nr 1286/2014 w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (PRIIP).

PRIIP

Dla Instrumentów finansowych, których wycena zależy od innych aktywów/instrumentów (np.: kontrakty terminowe, opcje, ETF, produkty strukturyzowane) regulacja PRIIP wprowadza wymóg sporządzania i dostarczania Klientowi wystandaryzowanych dokumentów zawierających kluczowe informacje (KID) na temat Instrumentu finansowego będącego przedmiotem zlecenia.

KID będzie przygotowany oddzielnie dla każdego produktu, a jednolity format i treść dokumentu pozwoli inwestorowi na porównanie wielu produktów oferowanych przez różne podmioty we wszystkich państwach Unii Europejskiej.

Klient składający zlecenie na instrument PRIIP  będzie każdorazowo otrzymywał komunikat z prośbą o potwierdzenie znajomości dostarczonej aktualnej wersji KID. W przypadku braku potwierdzenia w zleceniach składanych telefonicznie i przez internet Klient będzie mógł potwierdzić, że został poinformowany, iż dostarczenie KID przed złożeniem zlecenia nie jest możliwe oraz może odstąpić od złożenia zlecenia na czas niezbędny do zapoznania się z KID ale nie wyraża zgody na odstąpienie od złożenia zlecenia i zapozna się z dostarczonym KID niezwłocznie po złożeniu zlecenia.

W takim przypadku dostarczenie KID odbywa się w zależności od udzielonej zgody na dostarczanie dokumentu KID za pośrednictwem strony internetowej  w formie linka do dokumentu KID, gdy zgoda jest udzielona lub z przekierowaniem do POK w przypadku jej braku.

ANKIETA MIFID

Każdy Klient będzie zobowiązany do ponownego wypełniania Ankiety MiFID. Dotychczasowe Ankiety MiFID, ze względu na zmieniony zakres wymaganych informacji, nie będą miały zastosowania. Nowa Ankieta MiFID będzie się składać z dwóch części: profilującej oraz sprawdzającej wiedzę i doświadczenie.

- W części profilującej, na potrzeby określenia Grupy docelowej (czyli grupy nabywców Instrumentu finansowego, z których potrzebami, cechami lub celami Instrument finansowy jest zgodny) oraz Doradztwa inwestycyjnego badane będą potrzeby Klienta miedzy innymi przez określenie celów inwestycyjnych, sytuacji finansowej, skłonności Klienta do akceptacji ryzyka.
- W drugiej części badana będzie wiedza i doświadczenie Klienta w zakresie poszczególnych Instrumentów finansowych oraz usług.
Wynikiem Ankiety będzie informacja o Profilu ryzyka Klienta oraz informacja jakie Instrumenty finansowe i usługi są dla Klienta odpowiednie. Ponadto na podstawie informacji przekazanych przez Klienta Dom Maklerski ustali w Grupie docelowej jakich instrumentów Klient się znajduje.

Ankieta MiFID dla PKO Banku Polskiego i Domu Maklerskiego PKO Banku Polskiego będzie ta sama w przypadku danego Klienta. W przypadku posiadania przez Klienta produktu inwestycyjnego w Banku oraz korzystania z usług maklerskich w Domu Maklerskim, niezależnie od miejsca, w którym Klient będzie wypełniał ankietę, zostanie poproszony o udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące zarówno produktów inwestycyjnych bankowych jak i produktów i usług Domu Maklerskiego.

Brak wypełnionej Ankiety skutkować będzie brakiem możliwości określenia cech, celów i potrzeb Klienta, a co za tym idzie instrumentów w Grupach docelowych których Klient się znajduje. W konsekwencji Klient będzie poza Grupą docelową wszystkich instrumentów finansowych (poza Obligacjami Skarbu Państwa).

Składanie zleceń na instrumenty finansowe w Grupie docelowej których Klient się nie znajduje będzie oznaczało, że będzie on każdorazowo o tym ostrzegany w trakcie składania zlecenia.

W przypadku usługi doradztwa inwestycyjnego Ankieta MiFID jest ważna jeden rok. Brak nowej Ankiety od stycznia 2018 r. (w tym także odmowa udzielenia odpowiedzi w Ankiecie lub brak corocznej aktualizacji) oznaczać będzie, że Klient będzie poza Grupą docelową wszystkich Portfeli modelowych, co w konsekwencji będzie skutkować zaprzestaniem ich wysyłki.

Każdy Klient, który posiada obecnie umowę o świadczenie usługi Doradztwa inwestycyjnego musi po wypełnieniu nowej ankiety podpisać załącznik do umowy, w którym dokona wyboru nowych portfeli odpowiednich do Profilu ryzyka (obecnie Profil Inwestora).

TRWAŁY NOŚNIK ELEKTORNICZNY

MiFID II wprowadza obowiązek przekazywania niektórych informacji do Klienta na Trwałym nośniku w szczególności raportów po transakcji, kwartalnej informacji o przechowywanych aktywach oraz raportów rocznych, zawierających informacje o poniesionych kosztach i opłatach oraz o wpływie tych kosztów i opłat na zwrot z inwestycji. Klient może wyrazić zgodę na otrzymywanie ww. raportów i informacji na Trwałym nośniku elektronicznym. W przypadku braku takiej zgody będzie otrzymywał powyższe dokumenty w formie papierowej.

Klienci będący osobami fizycznymi, którzy wyrażą zgodę na przekazywanie informacji wymaganych przepisami prawa w formie elektronicznej (Trwały nośnik elektroniczny) otrzymają powiadomienie e-mail lub sms o wystawieniu wspomnianych dokumentów oraz będą mieli do nich dostęp poprzez aplikację supermakler. Konieczne jest więc posiadanie aktywnego (niezablokowanego) dostępu  do aplikacji supermakler na danym rachunku w Domu Maklerskim, którego dotyczy dany dokument oraz uzupełnione dane kontaktowe – adres e-mail lub telefon komórkowy zgodnie z dokonanym wyborem kanału komunikacji w zgodzie na Trwały nośnik elektroniczny.

W przypadku klientów będących osobami prawnymi zgoda na Trwały nośnik elektroniczny oznacza, że raporty otrzymają mailowo w postaci PDF. Dokumenty będą przekazywane za pomocą Trwałego nośnika elektronicznego tylko w przypadku gdy Klient będący osobą prawną wyrazi zgodę na Trwały nośnik elektroniczny oraz będzie posiadał uzupełniony adres e-mail.

Pozostali Klienci będą otrzymywali te dokumenty papierowo listem zwykłym.

Uwaga

Zgoda na Trwały nośnik elektroniczny (z wybranym kanałem powiadomień i uzupełnionymi danymi kontaktowymi e-mail/sms dla wybranego sposobu komunikacji) będzie od 2018 r. jednym z warunków naliczenia niższej opłaty za prowadzenie rachunku dla Klienta będącego osobą fizyczną. Taki Klient zapłaci 60 zł. rocznie, a Klient, który nie wyrazi  zgody na Trwały nośnik elektroniczny 80 zł. W przypadku Klientów będących osobami prawnymi warunkiem naliczenia niższej opłaty (80 zł) będzie wyrażenie zgody na Trwały nośnik elektroniczny wraz z uzupełnionym adresem e-mail. W innym przypadku opłata roczna wzrasta do 100 zł. 

Mając na uwadze czas potrzebny na złożenie zgód, w pierwszym kwartale 2018 r. Dom Maklerski będzie naliczał opłaty według niższej stawki, a weryfikacja ich wysokości (ewentualne uzupełnienie do wyższej stawki) nastąpi 2 kwietnia 2018 r.

ZGODY

Regulacje MiFID II i PRIIP oznaczają potrzebę zadeklarowania dodatkowych zgód:

  1. Wyrażenie zgody na przekazywanie informacji wymaganych przepisami prawa w formie elektronicznej (Trwały nośnik elektroniczny).
    Zgoda oznacza, że określone przepisami prawa informacje i dokumenty będą przekazywane w formie elektronicznej w aplikacji supermakler lub przesyłane mailowo w formie pliku PDF – tylko dla podmiotów prawnych. Dając taką zgodę Klient będący osobą fizyczną musi wybrać sposób otrzymywania powiadomień o wystawieniu dokumentu w systemie na e-mail lub SMS.
  2. Wyrażenie zgody na dostarczanie dokumentu KID za pośrednictwem strony internetowej.
    Zgoda oznacza, ze dokument KID będzie mógł być dostarczony  za pośrednictwem strony www. W przypadku braku znajomości KID i nie wyrażenia ww. zgody,  aby złożyć zlecenie, trzeba będzie udać się do POK lub zadeklarować wizytę w POK po złożeniu zlecenia.
  3. Wyrażenie zgody na otrzymywanie od DM PKO Banku Polskiego informacji określonych w Regulaminie, za pośrednictwem strony internetowej www.dm.pkobp.pl.
    Zgoda oznacza, że Dom Maklerski może przekazać dokumenty (które nie wymagają formy Trwałego nośnika elektronicznego) za pośrednictwem strony www zamiast na papierze. Zgoda jest potrzebna, aby Dom Maklerski mógł przekazywać dodatkowe dokumenty i informacje, np. informacje na temat firmy inwestycyjnej i świadczonych usługach, informacje o Instrumentach finansowych, informacje o kosztach i powiązanych opłatach.
  4. Zgoda na otrzymywanie od PKO Banku Polskiego S.A. informacji o charakterze marketingowym (w tym informacji handlowych) za pomocą środków komunikacji elektronicznej, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących.
  5. Oświadczenie o znajomości treści dokumentu KID o instrumentach pochodnych.
    Oznacza, że Klient zna i sam we własnym zakresie zapoznaje się z aktualnymi KID-ami dotyczącymi kontraktów terminowych i opcji. Klient, który złoży takie oświadczenie nie będzie musiał przy każdym zleceniu na kontrakty/opcje odpowiadać na pytanie o znajomość KID. Zgoda przeznaczona głównie dla aktywnych inwestorów na rynku kontraktów terminowych. Zgoda możliwa do wydania jedynie w POK od stycznia 2018 r.

Uwaga!

O składanie oświadczeń w zakresie zgód będą proszeni również Pełnomocnicy. W przypadku, gdy Pełnomocnik nie posiada swojego rachunku, część zgód, np. na Trwały nośnik, może być zbierana nadmiarowo. Od stycznia możliwe będzie udzielenie przez Pełnomocnika tylko niektórych zgód, tych, które są niezbędne do prawidłowej obsługi (np. Zgoda na dostarczanie dokumentu KID za pośrednictwem strony internetowej).

W przypadku posiadania kilku rachunków, zgody te będą dotyczyły wszystkich rachunków Klienta. Informujemy, że zgody o których mowa powyżej mogą być wyrażone osobiście w POK DM lub za pośrednictwem aplikacji Supermakler, z wyjątkiem oświadczenia o znajomości wszystkich KID i bieżącym zapoznawaniu się z tymi dokumentami, które może być złożone wyłącznie w POK.

NOWE RAPORTY

MiFID II wprowadza wymóg przekazywania Klientom następujących raportów:

- Raport po każdej transakcji,
- Raport kwartalny zawierający zestawienie aktywów Klienta (dla Klientów, którzy nie zalogowali się do aplikacji supermakler w danym kwartale),
- Raport roczny – raport kwartalny  uzupełniony o informacje o kosztach i opłatach poniesionych w danym roku,
- Raport 10% - raport zmniejszenia wartości początkowej o 10% i wielokrotność  10%, dla instrumentów PRIIP.

Wszystkie raporty (z wyjątkiem Raportu 10%) generowane będą do każdego rachunku i wysyłane listem zwykłym na adres korespondencyjny o ile Klient nie udzieli zgody na przekazywanie raportów w formie elektronicznej (Trwały nośnik elektroniczny).

Uwaga:

W pierwszych tygodniach nowego roku, niezależnie od wyrażenia zgody na przekazywanie informacji wymaganych przepisami prawa w formie elektronicznej (Trwały nośnik elektroniczny), raporty będą dostarczane listownie. O uruchomieniu usługi elektronicznej DM poinformuje Państwa odrębnie.

Zwracamy uwagę, że ze względu na znacznie zwiększone obowiązki informacyjne szczególnie istotna jest obecnie aktualizacja danych kontaktowych w zakresie adresu korespondencyjnego, adresu poczty e-mail oraz numeru telefonu komórkowego.

KODY LEI (dotyczy tylko Klientów będących podmiotem prawnym)

Każdy Klient będący podmiotem prawnym (wszystkie podmioty inne niż osoby fizyczne, nie prowadzące działalności gospodarczej) od 3 stycznia musi posiadać ważny kod LEI, którego brak uniemożliwi złożenie zleceń / dyspozycji.

Pragniemy również zwrócić uwagę, że oprócz wymogu posiadania LEI wymagane jest aby kod ten był ważny. LEI wymaga corocznego opłacania i w przypadku braku wniesienia opłaty traci ważność. Więcej informacji znajduje się na stronie www.dm.pkobp.pl/lei

Klientom korzystającym z aplikacji supermakler zwracamy szczególną uwagę na następujące zmiany:

  • w przypadku korzystania z aplikacji mobilnych konieczne będzie pobranie najnowszych wersji aplikacji ze sklepów App Store lub Google Play,
  • w przypadku korzystania na komputerze z system Windows z programu ePromak Professional konieczne będzie przeprowadzenie instalacji nowej wersji tego programu,
  • w wyniku zmian w regulaminie GPW zmianie ulega sposób funkcjonowania parametru podtrzymującego zlecenie „POD”. Z końcem roku obecne ustawienia tego parametru w systemie zostaną usunięte przez Dom Maklerski i konieczne będzie jego ponowne ustawienie przez Klienta w systemie supermakler od 3 stycznia 2018 r.,
  • zapisane zlecenia koszykowe Klientów korzystających z tej opcji oraz wszystkie zlecenia oczekujące w systemie Domu Maklerskiego zostaną usunięte. W związku z powyższym od 3 stycznia 2018 r. należy zweryfikować stan rachunku oraz ewentualnie powtórzyć zlecenia lub zdefiniować na nowo zlecenia w koszykach.

Ponadto zwracamy uwagę wszystkich Klientów na następujące istotne kwestie:

  • brak aktywnego dostępu do supermaklera, zgody na Trwały nośnik elektroniczny lub danych kontaktowych (e-mail lub numer telefonu komórkowego, w zależności od wybranej formy powiadomień o Trwałym nośniku elektronicznym) po 1 kwietnia 2018 r. choćby przez jeden dzień będzie oznaczał zmianę opłaty rocznej za prowadzenie rachunku na wyższą określoną w nowej Taryfie opłat i prowizji pobieranych przez Dom Maklerski PKO Banku Polskiego,
  • w przypadku rachunków wspólnych każdy ze współposiadaczy wypełnia osobno ankietę MiFID, uzupełnia dane kontaktowe oraz wyraża zgody (dotyczy Klientów będących osobą fizyczną),
  • w przypadku rachunków firmowych jedną ankietę wypełniają wspólnie reprezentanci (zgodnie z KRS),
  • ze względu na zakres zmian w systemach GPW, KDPW oraz domów maklerskich w dniu 2 stycznia 2018 r. nie odbędzie się sesja giełdowa. Systemy Domu Maklerskiego będą niedostępne od 30 grudnia 2017 r. do 2 stycznia 2018 r. Szczegółowe informacje będą przekazane na stronie www.dm.pkobp.pl.

Zachęcamy Państwa do odwiedzenia najbliższego POK, już w grudniu 2017 r. w celu wypełnienia nowej Ankiety MiFID, wydania stosownych zgód oraz aktualizacji danych osobowych. Pozwoli to na sprawne korzystanie z usług już 3 stycznia 2018 r. oraz uzyskanie uprawnienia do skorzystania z niższej opłaty za prowadzenie rachunku.